Het werk van een executeur of vereffenaar is geen dag hetzelfde. Al onze leden zijn afkomstig vanuit diverse disciplines en hebben uiteindelijk één doel: u ontzorgen. Daarom laten wij in deze rubriek onze leden aan het woord. Wat doen zij? Hoe kunnen zij u helpen? En welke tips geven ze u mee? Deze keer: Fenny Tjeenk Willink, eigenaar van Bureau Tjeenk Willink, een bureau voor financiële zorgverlening.

Start eigen kantoor

In 2005 is Fenny haar eigen kantoor gestart voor financiële zorgverlening. Inmiddels is haar bedrijf gegroeid tot een kantoor met zestien medewerkers, waaronder specialisten, juridisch medewerkers en ondersteuners. Voordat Fenny haar eigen kantoor startte, heeft ze onder andere gewerkt in de psychogeriatrie en accountancy. Fenny vertelt hoe de ervaringen en interesses uit de verschillende hoeken samenkomen in haar huidige werk: “Ik werkte in de accountancy vooral met cliënten met vragen en problemen op financieel gebied. Dat vond ik heel interessant, met name ouderen die problemen ondervonden bij het op orde houden van hun administratie en financiën. Daar ben ik me in gaan verdiepen. Toen ben ik in 2004 in aanraking gekomen met beschermingsbewind. Van daaruit ben ik gestart met een eigen bedrijf, en dat is gegroeid tot waar ik nu ben.”

Uitbreiding van dienstverlening

Toen het bedrijf net begonnen was, startten de werkzaamheden met bewindvoering en ondersteunende begeleiding. Na verloop van tijd kwamen daar als service extra werkzaamheden bij. “Geleidelijk kwamen er vragen als: ‘Ik krijg een erfenis en ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken, hebt u daar informatie over?’ Daar zijn we ons steeds meer in gaan verdiepen. Dat waren niet direct heel ingewikkelde nalatenschappen en vereffeningen. Het betrof bijvoorbeeld cliënten van ons die overleden en een klein vermogen hadden, waarvan de familie dan zei: ‘Wat moeten we nu doen dan?’ Daar ondersteunden we in. Met name bij nalatenschappen met kleine tegoeden is het best lastig om deze met een verklaring van erfrecht en via een notaris te laten afwikkelen, dus we zijn dat op een gegeven moment zelf gaan doen. Juist om familie van cliënten of andere nabestaanden daarmee van dienst te zijn. We hebben daar nooit ruchtbaarheid aan gegeven, het is gewoon steeds verder gegroeid. We hebben opleidingen gevolgd, omdat we ons graag blijven ontwikkelen.” Door het lidmaatschap en de certificering bij NOVEX wil Fenny meer laten zien dat Bureau Tjeenk Willink ook deze werkzaamheden professioneel oppakt en kwaliteit wil leveren.

Jarenlange ervaring

Bureau Tjeenk Willink is een kantoor gericht op financiële zorgverlening. De brede dienstverlening in combinatie met jarenlange ervaring zorgt ervoor dat de werkzaamheden soepel verlopen. “We hebben alles administratief goed op orde. Omdat we voor veel cliënten budgetten beheren, hebben we alle instanties waar mensen mee te maken krijgen wel eens voorbij zien komen. We hebben daar veel ervaring in. De heel praktische zaken als abonnementen opzeggen, betalingsregelingen treffen, te veel geïncasseerde bedragen regelen of belastingaangiftes doen, gaat hier soepel. Omdat we de hele tak van juridische beschermingsmaatregelen al jaren uitvoeren, staat onze interne organisatie al klaar voor het afwikkelen van nalatenschappen en vereffeningen. Dat maakt onze werkzaamheden een heel mooie toevoeging op de werkzaamheden van de notaris. Daarnaast communiceren we makkelijk met cliënten, omdat het contact langdurig is. We hebben heel veel ervaring in de omgang met mensen met allerlei achtergronden en allerlei bijzonderheden, ik vind dat we daar best trots op mogen zijn.”

“Het is gewoon een ongelooflijk mooie baan”

Als we vragen wat Fenny het leukste vindt aan haar werkzaamheden, antwoordt ze direct: “Het contact met mensen.” Ze vervolgt: “En al die puzzeltjes oplossen: alle losse eindjes verzamelen, goed inventariseren, een heel dossier goed opbouwen en dat vervolgens allemaal netjes afronden. Je betekent écht iets voor mensen. Veel van dit werk is voor ons vanzelfsprekend, maar je merkt dan dat echt heel veel mensen in Nederland geen flauw idee hebben hoe je dingen moet aanvliegen en wat de risico’s zijn als je bijvoorbeeld al zaken gaat verdelen voordat je weet of je erfgenaam bent. Vooral het contact met mensen maakt het werk leuk. Iedereen is verschillend en in elke zaak komen ook weer bijzondere dingen voorbij. Geen dag is hetzelfde, je leert elke dag bij. Het is gewoon een ongelooflijk mooie baan.”

Gecertificeerd lid bij NOVEX

Om zich te blijven ontwikkelen en kennis te delen, is Fenny lid geworden van NOVEX. “Ik leer heel graag en ik ben nieuwsgierig. Ik vind het belangrijk om contact te hebben met vakgenoten, om de professionaliteit te verbeteren en om kennis te delen. Dan zit je heel goed bij een organisatie waar collega’s op een bepaald gebied hetzelfde werk uitvoeren. Je kunt van elkaar leren en op die manier maak je het vak professioneler. Het is ook fijn om te sparren met mensen die weten waar je het over hebt. Ik vind dat heel waardevol. Ik ga ook altijd naar de bijeenkomsten om die reden.” Recentelijk is Fenny op aanraden van anderen ook gecertificeerd lid geworden van NOVEX. “Wij waren als kantoor voorheen iets te bescheiden. Door ons te laten certificeren, willen we wat meer van onszelf laten zien.”

Tip van Fenny

“Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hoe ze hun zaken geregeld willen hebben wanneer ze het zelf niet meer kunnen. Praat erover en regel ook wat, zeker als je alleenstaand bent. Wij kennen vanuit de bewindvoering ook de andere kant, dat iemand niks geregeld heeft en dat ook niet alsnog kan regelen. Dan kan een rechtbank een bewindvoerder aanstellen. Wij hebben dan als bewindvoerder vaak heel veel vragen die niemand meer kan beantwoorden. Dan wordt het een speurtocht, wat betekent dat je waarschijnlijk niet alles zo kunt regelen als de persoon het zelf gewild zou hebben. Het is heel fijn als iemand daar van tevoren wel iets over gezegd heeft.”

Wilt u in contact komen met Fenny? Bezoek de profielpagina van Fenny.